دکتر جوان: امروزه تجلی اجرایی امر به معروف و نهی از منکر، بهبود کیفیت عملکرد در کسب و کار است.

در تاریخ پنجم خرداد ماه 1400 مصاحبه با معاون محترم استقرار کیفیت مؤسسه کیفیت رضوی، جناب آقای دکتر جوان جعفری صورت گرفت که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

معاون استقرار کیفیت با اشاره به اینکه بیان امروزی در امر به معروف و نهی از منکر توصیه به عملکرد کیفی در حوزه صنعت و خدمات است، بیان کرد شاخص های مدیریت خلاصه شده در درست انجام دادن کار درست که به تعبیری همان بهره وری است. از این منظر مؤسسه کیفیت رضوی به عنوان تنها مجموعه ای از نهاد آستان قدس رضوی موظف به هدایت دیگر مجموعه ها به مسیر بهینه و کیفی می باشد تا جایی که نام آستان قدس در حوزه های عملکردی تعریف شده بدرخشد.

جناب آقای دکتر جوان جعفری در خصوص حوزه­ ی توانمندسازی سازمانی اظهار داشتند: مأموریت اصلی در این حوزه، رشد ملموس و ارتقاء همه جانبه موسسات و سازمانهای همکار می باشد.
آقای جوان جعفری بجنوردی

ایشان با اذعان به اینکه در واحد استقرار کیفیت با رصد مدل های موجود بهینه سازی و پس از ارزیابی و عارضه یابی­ ها، برای سازمان ها مدل بهبود تجویز می شود بیان داشتند گاهی ممکن است مدیران ارشد یک سازمان به این نتیجه برسند که به مدل خاصی نیاز دارند و با اعلام نیازی که به مؤسسه کیفیت رضوی می­کنند ما با روش های متعدد از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی، مشاوره های سازمانی و بهره گیری از کارشناسان،کارگزاران و متخصصین بهبود سازمانی به  استقرار آن مدل در سازمان کمک خواهیم کرد.

شرح خدمات ارائه شده از معاونت استقرار کیفیت به سازمان های مشتری چیست؟

لازمه ارائه راه حل بهبود برای سازمان ها، ارزیابی سطحی در قالب چک لیست ها، فرم ها و مدل ارزیابی می باشد اما در صورتی که هدف توانمندسازی سازمان باشد مسلما به سطح ارزیابی با عمق بیشتری نیاز داریم که آن را عارضه یابی می نامیم.

عارضه یابی نتیجه یک فرآیند شناخت نسبتا عمیق از سازمان است که میتوانیم با احتمال بیشتری ریشه مشکلات را پیدا کنیم. بطور مثال معضل کاهش فروش و کاهش کیفیت محصول یا خدمت، معضل سردرگمی فرآیند ها و یا عدم وجود استراتژی یا راهبرد، اثر مستقیم می گذارد بر کیفیت عملکرد و نهایتا رضایت مشتریان.

ایشان با اشاره به روند تاریخچه ای کیفیت از کنترل کیفیت به تضمین کیفیت و سیستم های مدیریت کیفیت بیان کردند در ادامه سازمان ها به نتیجه رسیدند که مدل های کیفیت حاضر، بازار را ارضاء نمی کند و به سمت خلق مدل جدیدی به نام مدل تعالی یا سرآمدی حرکت کردند. مدل سرآمدی یا EFQM با اقبال خیلی خوبی از سوی سازمان ها مواجه شد به عنوان یک مدل ارزیابی و دریچه ای که سازمانها از آن منظر، عملکرد خود را می توانند ارزیابی کنند.

در ادامه ی مسیر حرکت، شرکت ها به این نتیجه رسیدند که گام بعدی توجه به برند است. شما امروزه می بیند که کوچکترین تغییری در عملکرد و ویژگی محصولات روی برند اثر خودش را می گذارد. بطوریکه شرکت ها به این مهم توجه می کنند که هویت بصری در قالب رنگ لوگوی شرکت چه باشد تا اثر خودش را روی ارزش افزایی و سود آوری بیشتر بگذارد.

سعی ما بر این است که در تمام این مراحل چه در لایه های اولیه کنترل کیفیت و چه در آخرین مراحل حوزه برندینگ بتوانیم یاور و همراه شرکت ها باشیم.

آیا منحصرا به مجموعه های ذیل آستان قدس ارائه خدمات می شود و یا دیگر شرکت های خصوصی و دولتی هم می توانند از این خدمات بهره مند شوند؟

از آنجائیکه مقوله خدمات کیفیت فراگیر و همه جانبه است لذا به مجموعه بنیاد بهره ­وری موقوفات آستان قدس رضوی محدود نمی شود و دیگر شرکت های خارج از مجموعه آستان قدس رضوی هم می توانند درصورت تمایل از این خدمات بهره مند گردند.

دکتر جوان با اشاره به یکم خرداد ماه روز ملی بهره ­وری ابراز تاسف کردند از رشد تقریبا صفر واحدی شاخص بهره ­وری در 50سال اخیر و بیان داشتند مفهوم  بهره­ وری جزء مظلوم ترین مفاهیم در صنعت است و افزایش بهره ­وری عزمی جهادی نیاز دارد.

ما در مؤسسه کیفیت رضوی مدعی هستیم که کمک میکنیم به افزایش بهره ­وری تولید، افزایش بهره­ وری در حوزه بازار و دیگر حوزه ها لذا اگر ما در اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم بر منابع داخلی نه تنها در بازار 80 میلیونی ملی بلکه در بازار 350 میلیونی منطقه ­ای می­توانیم نقش فعال و مثبتی را ایفا کنیم.

رشد کمی و کیفی تولیدات مسلما در گرو رضایتمندی مشتریان می باشد و هر شرکتی باید به خلق تجربه شیرین از خرید محصول برای مشتری بپردازد تا با افزایش رضایتمندی مشتری شاهد تحریک تقاضا و رشد تولید باشیم.

ما در مؤسسه کیفیت رضوی از طریق همراهی و هم گام شدن با شرکت ها و با برگزاری کارگاه­های آموزشی هم افزایی و مشاوره­ مسیر را اصلاح میکنیم، رفتار را بهبود میدهیم، هنجار ها را اصلاح می کنیم و در قالب مدل های مختلف کوچینگ تا رسیدن به بازخورد مثبت از عملکردشان آن ها را در مسیر بهره وری مشایعت می­ کنیم.

یک روز کاری شما در مؤسسه کیفیت رضوی چگونه می گذرد؟

در دپارتمانی که بنده مسئولیتش را برعهده دارم هر روزه نیاز سنجی بازار را به شکل مذاکره با شرکت هایی که نیاز به خدمات ما دارند انجام می دهیم و در گام دوم به رصد و پایش پروژه های جاری و خدمات ارائه شده می پردازیم. بخشی از زمان خودم را اختصاص می­دهم به دریافت بازخورد از شرکت ها مانند اینکه آیا از فرآیند ارائه خدمات رضایت دارند و یا مسیر بهتری را می­توان در پیش گرفت. بخش دیگری از زمان اختصاص پیدا میکند به جلسات داخلی متعددی از جمله شورای راهبری سازمان طیب و شورای تخصصی توانمندسازی چرا که در ارائه مفهوم طیب ما موظفیم که مفهوم طیب را توسعه بدهیم.

کدام پروژه ها برای شما جذابیت بیشتری دارد؟

 سعی کردیم در استراتژی، چشم انداز و نگرش سازمان ها نقش مؤثری ایفا کنیم که در آینده اثرات بخشی از آن ها را خواهیم دید.

اهداف دپارتمان استقرار کیفیت طیب چیست؟

معاونت استقرار کیفیت اینگونه از اهداف گفت:

ما به دنبال آن هستیم که شرکت ها و سازمان ها را در مسیر سازمان طیب قرار بدهیم و بر اساس سیاست های کلان بنیاد بهره وری موقوفات همچون اصول 24،30 و 31 کمک کنیم به ارتقاء فناوری و حمایت از مجموعه های نوآور با هدف بهینه سازی و بهره­ وری دیگر مجموعه ها .

ما برای ایجاد ساز و کاری برای زمینه سازی حیات طیبه بر اساس معیار های سازمان طیب گام بر میداریم و در واقع کمک میکنیم به تغییر نگرش سازمان ها نسبت به محصولات خودشان و به دنبال خلق ارزش پایدار برای آینده ای هستیم که سازمان ها بتوانند حضورشان را در یک بقای بلند مدت تصویر کنند.

ایشان همچنین رشد کمی و کیفی شرکت های حاضر در پنجمین دوره جایزه ملی تعالی و پیشرفت را ابتدا مرهون زحمات اجرایی خود سازمان ها و در گام دوم نتیجه فعالیت های متخصصین در دپارتمان استقرار کیفیت موسسه می داند و می گوید این دستاورد ها در مدت زمان کوتاهی و با تعداد نفرات کمی حاصل گشته اما با این وجود میانگین امتیاز کسب شده شرکت ها در سال 97 اخذ گواهی تعهد به تعالی بوده و در سال 98 با رشدی که حاصل شد این میانگین به یک تا دو ستاره تقدیرنامه رسید و انتظار داریم در پنجمین دوره جایزه، شاهد رشد و پیشرفت بیش از پیش شرکت ها باشیم.

چطور فعالیت های مؤسسه کیفیت رضوی، بنیاد بهره وری موقوفات را منتفع می کند؟

یکی از ماموریت های اصلی بنیاد بهره ­وری موقوفات همانطور که از اسم آن بر می­ آید استفاده بهینه و بهره ­ور از موقوفات حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) است و برای بهره ­وری از این موقوفات به ناچار باید وارد فعالیت ها اقتصادی شود چون یک دارایی اقتصادی با راکد بودن بهره ­ور نشده و باید وارد یک چرخه اقتصادی شود و بالتبع نقش ما در بنیاد می تواند بعنوان بازوی اجرایی این ماموریت باشد. اثراتی همچون رضایت­مندی مشتریان، کارکنان و ذی­نفعان، ایجاد اعتماد بنفس در مجموعه ها، به نمایش گذاشتن خلاقیت ها، بهینه سازی ها، محصولات و بالاخره حضور در جوایز ملی باعث می شود مجموعه ها به شکوفایی و بالندگی در عرصه تولید و اقتصاد مقاومتی برسند و ما این اثرات را با ارائه خدمات تداوم می ­بخشیم و در برخی از حوزه ها مدعی کوچینگ کسب و کار هستیم.

وی خاطر­نشان کرد تاقبل از این، مجموعه ای وجود نداشته که بین مدیران تعالی سازمان ها هماهنگی ایجاد کند و با ایجاد فضای تعاملی و هم ­افزایی و برگزاری نشست ها بین نمایندگان کیفیت شرکت ها، مجموعه ای شکل بگیرد برای کمک به حدود 40 شرکت زیر مجموعه بنیاد بهره­ وری موقوفات.

همچنین ما سعی داریم با تدوین برنامه تورهای توانمندسازی به انتقال تجربه شرکت ها و هم افزایی مجموعه ها در فرآیند یادگیری بپردازیم.

دکتر جوان در سخن پایانی خود به ارائه پیشنهادی جهت بهتر طی کردن مسیر آینده پرداخت و گفت: 

این پیشنهاد، مدت زیادی است که در ذهن من شکل گرفته و مبتنی است بر تاسیس صندوق کیفیت و این صندوق در بنیاد بهره ­وری موقوفات، جایگاه بودجه ­ای پیدا کند که تاثیرگذاری عملکرد کیفی شرکت ها در میزان بهره ­وری شان و درنهایت اثر­گذاری بر روی برند فاخر رضوی را در پی داشته باشد و از محل همان صندوق که حاصل آورده های شرکت ها بوده پروژه­ های بهبود و پروژه ­های توانمندسازی تعریف شود. این مهم سازمان را در مسیر ارتقاء و رشد قرار داده تا بتوانند پاسخگوی اعتبار برند رضوی در اذهان ذینفعان باشند.

دومین پیشنهاد، یکپارچه سازی تراز عملکرد کیفی در بستر خدمات رضوی می باشد چرا که هم اکنون چارچوب استاندارد تعریف شده ای برای مجموعه شرکت ها بصورت یکپارچه موجود نیست که باید تعریف شده و بعنوان شاخص و الگو قرار گیرد.

سومین پیشنهاد، برگزاری جایزه ای مستقل در حوزه صنایع و خدمات زیارت محور و عام ­المنفعه در کشور است. مجموعه های متعددی داریم که سرمایه اولیه آن ناشی از یک تفکر عام المنفعه، اعتقاد به نذورات و ارزش های مذهبی می باشد و باید آن ها را در مسیری قراردهیم که بهره ­ور مورد استفاده قرار گرفته و مایه برکت باشد.