کتاب نه برای لقمه‌ای نان یکی از الهام‌بخش‌ترین و آموزنده‌ترین کتاب‌هایی است که در زمینه فلسفه موفقیت نوشته شده است. نویسنده این کتاب کونوسوکه ماتسوشیتا یکی از معروف‌ترین و نامدارترین مدیران و رهبران ژاپنی است که اگر بخواهیم خیلی ساده او را معرفی کنیم باید بگوییم که او بنیان‌گذار مجموعه پاناسونیک است و توانست این مجموعه را از یک کارگاه کوچک تولید لامپ دوچرخه به یک مجموعه معتبر و بین‌المللی الکتریکی و صنعتی تبدیل کند.

کتاب نه برای لقمه‌ای نان یکی از برترین کتاب‌هایی است که در حوزه مدیریت و رهبری نوشته شده است. این کتاب زندگی افراد موفق را به راه رفتن روی طناب بندبازی تشبیه می‌کند. کسی که می‌خواهد بندبازی کند باید تمام حواس خود را متمرکز کند تا بتواند روی بند راه برود و پایین‌ نیفتد. حال موفقیت هم به همین شکل است. انسانی که در پی موفقیت باشد باید تمام دانش خود را متمرکز کند تا از مسیر موفقیت منحرف نشود و بتواند کسب و کار خود را در مسیری درست هدایت و رهبری کند. بسیاری از مدیران هیچ گاه خواب راحت ندارند ولی با تمام سختی‌ها و بی‌خوابی کشیدن‌ها زندگی برایشان شیرین و لذت‌بخش است.

معرفی کتاب نه برای لقمه ای نان

نگاهی به منابع انسانی در کتاب نه برای لقمه‌ای نان

مدیر یک مجموعه باید این هنر و توانایی را داشته باشد که واقع‌گرایی را در کارکنان خودش پرورش دهد و تقویت کند. کارکنان باید بتوانند موقعیت‌های مختلف را به درستی ارزیابی کنند و بهترین اقدام را انجام دهند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک مدیر باید انجام دهد این است که به کارمندان خودش اعتماد کند. کونوسوکه ماتسوشیتا می‌گوید:

زمانی که می‌خواهم کاری به بهترین شکل انجام شود به کارمندان خودم می‌گویم من نمی‌توانم این کار انجام دهم ولی شک ندارم که شما می‌توانید

کارمندی که مورد اعتماد قرار بگیرد و بفهمد که شما به توانایی‌های او باور دارید حتماً تمام تلاش خود را به کار می‌بندد که شما را روسفید کند. مراقب باشید که در مجموعه و کسب و کار شما فرد دارای رتبه سرپرستی و مدیریتی این نگرش که «من از شما بهتر هستم» را به کارمندان و افراد تحت مدیریت خودش القا نکند. در غیر این صورت بدانید که این کسب و کار به شدت در معرض خطر قرار دارد.

یک مدیر باید به افراد سازمان خود به چشم سرمایه نگاه کند و همیشه توانایی‌ها و نقاط مثبت آن‌ها را پررنگ کند و مورد توجه قرار دهد. زیرا اگر مدیر نتواند توانایی‌های کارکنان خود را مد نظر قرار دهد، نمی‌تواند به آن‌ها اعتماد کند و در نتیجه سازمان شکست خواهد خورد.