کتاب از خوب به عالی (Good to Great) نوشته‌ی جیم کالینز را می‌توان از جمله کتاب‌های بسیار ارزشمند و کلاسیک مدیریتی دانست.

جیم کالینز پیش از این کتاب با همکاری جری پوراس، کتاب ساختن برای ماندن را منتشر کرد که آن هم از جمله کتابهای مدیریتی موفق محسوب می‌شود. هر دو کتاب، در فهرست دوازده کتاب پیشنهادی جف بزوس برای مدیران کسب و کارها قرار دارند.

جیم کالینز از افراد موفق حوزه‌ی تجارت و بازار کار است که در بسیاری از شرکت‌های موفق در دنیا فعالیت کرده است. او تجربه‌های خودش را با استنادهای علمی در کتاب از خوب به عالی، چرا برخی شرکت‌ها جهش می‌کنند و بعضی‌های دیگر نه؟ مطرح می‌کند. او راه‌کارهایی ارائه می‌کند تا ارزش یک مجموعه از متوسط به عالی‌ ارتقا پیدا کند.

بسیاری از شرکت‌ها در طول چند سال در یک جایگاه باقی می‌مانند و پیشرفت چشم‌گیر و موثری ندارند. هر سازمان در قالب یک مجموعه در مسیر موفقیت و پیشرفت با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود که مستلزم ریسک و در معرض خطر قرار دادن موقعیت کل یا بخشی از مجموعه است. اگر ریسک کردن با تحلیل شرایط و برنامه‌ریزی درست انجام شود، ارزش شرکت و نیروهای سازمان را بالا خواهد برد. تغییر روش‌های پیشین و قدم گذاشتن در راه جدید، مثل لبه‌ی تیغ است؛ گاه به رشدی چشم‌گیر ختم می‌شود و گاهی به سقوط از جایگاه فعلی.

معرفی کتاب از خوب به عالی

نگاهی به محتوای کتاب از خوب به عالی

از خوب به عالی یک کتاب ساده نیست؛ نوشته‌ای‌ با پشتوانه‌ی علمی‌ست که می‌تواند یک مرجع کاربردی برای شرکت‌هایی باشد که قصد دارند پیشرفت کنند و جایگاه خودشان را در بازار تغییر دهند. جیم کالینز به همراه تیم 21 نفره‌اش در کتاب از خوب به عالی به سوال «آیا یک شرکت می‌تواند شرکتی عالی شود؟ و اگر بله، چگونه؟» پاسخ می‌دهد. منظور کالینز از «عالی» در نام کتاب، رشد چشم‌گیر و دست‌یابی به وضعیت مالی بهتر نسبت به شرکت‌های هم‌کار در یک بازه‌ی زمانی معین است.

کتاب از خوب به عالی شامل نه فصل با نام‌های «خوب دشمن عالی است»، «رهبری سطح پنجم»، «اول فرد»، «سپس هدف»، «با حقایق تلخ روبه‌رو شوید (با این حال، ایمان خود را از دست ندهید)»، «مفهوم خارپشتی (سادگی در چارچوب سه محور فکری)»، «فرهنگ نظم‌گرایی»، «شتاب‌دهنده‌های تکنولوژی»، «چرخه‌ی رشد و چرخه‌ی نابودی» و «از خوب به عالی تا رسیدن به پایداری» است.

مولف در این اثر یازده شرکت که طی پانزده سال وضعیت مالی آن‌ها سه برابر شده است را بررسی می‌کند. این شرکت‌ها از بین پانصد مجموعه انتخاب شده‌اند و  عوامل تاثیرگذار در فرآیند پیشرفت آن‌ها که قابل دست‌یابی برای شرکت‌های دیگر است، بیان می‌شود. «افراد منضبط»، «تفکر منضبط» و «عملکرد منظم» از جمله ویژگی‌هایی هستند که جیمز تاکید دارد برای رشد شرکت‌ها الزامی است. در انتهای کتاب از خوب به عالی چهار پیوست وجود دارد که معیار انتخاب آن یازده شرکت‌ مطرح شده است.

«وال استریت ژورنال» در مورد کتاب نوشته است: «آقای کالینز در کتاب از خوب به عالی به دو پیام وسوسه‌انگیز اشاره می‌کند: این که افراد معمولی هم می‌توانند به سطح مدیریت عالی دست یابند و کسانی که اصول این کتاب را به کار ببرند، خواهند توانست موسساتی عالی و موفق را پدید آورند.»